Veilederkurs Elv
Veilederkurs elv
Hovedmål |
Deltakeren lærer å planlegge og lede krevende padlekurs og turer. Etter endt kurs er deltakeren kjent med veiledning slik det generelt blir definert i norsk friluftsliv. |
Innhold |
Del 1 Grunnleggende veiledning (første helg) Del 1 organiseres som et opplegg der teori og praksis inngår i hverandre. Padlingen vil foregå i grad 3-4. Målet med del 1 er dels å gjennomgå hvilke krav som stilles til veiledning innen elvepadling (kravsanalyse), dels kartlegge hvilke kapasiteter den enkelte deltaker besitter i forhold til dette (kapasitetsanalyse). Følgende momenter tas opp i løpet av del 1: Veilederrollen. Veilederen forventes å være ressursperson som fremmer elvepadling. I dette ligger å yte bidrag rettet mot rekruttering, aktivitet og sikkerhet innen padlemiljøet, samt utvise ansvarlighet under padleaktivitet. En Veileder må også være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere kurs i kursstigen til NPF for elvepadling. Friluftsliv. Padling som friluftsliv og idrett. Hva kjennetegner padling som friluftslivsaktivitet? Vektlegging av gode padle- og naturopplevelser. Kursstigen og våttkort. Kurssystemet og innholdet i læreplanene fra introduksjonskurs til Veilederkurs gjennomgås og diskuteres. NPF - organisasjonen. Tinget, styret, TK og klubbene. Info fra NPF; Web-sidene, generelt om aktivitet rettet mot padling. Generell treningslære (kort og integrert del i det praktiske padleopplegget). - Valg av aktiviteter. Variasjon, intensitet, varighet og progresjon. - Anatomi og styrke. Musklene involvert i padlebevegelsen. Skader og restituering. Forebygging av skader. - Utholdenhet og bevegelighet. Teknikktrening på de ulike stadier; tilvenning, grov- og finkoordinering, automatisering, tilpasning. Teknikktreningsmetoder. hel/del-metoden, problemmetoden, instruksjonsmetoden, baning, variasjon. Tilbakemeldingsprosessen. Instruksjons- og veiledningsmetodikk. Forsterkningsprinsippet, aktivitetsprinsippet, individualiseringsprinsippet, samarbeidsprinsippet, motivasjonsprinsippet. Psykologi. Gjennomgang av Halvard Føllesdal sitt skriv om "Psykiske faktorer ved veiledning/instruksjon av grupper." fra 1996. Evaluering/Prøve. Hjemmeeksamen i etterkant av teoriundervisningen. Del 2 Sikkerhet og redning (andre helg) Del 2 organiseres som en tur der det fokuseres på sikkerhet. Padlingen vil foregå i grad 3-4. Målet med del 2 er at deltakerne skal kunne lede relativt enkle redningsoperasjoner. Alle deltakerne skal få sjansen til å lede en slik operasjon i løpet av kurset. Momenter som vektlegges: 1.Generelt om formasjoner i elven: - strøm, bølger, valser, dropp, osv. - Risikomomenter - Synfaring og vurdering av risikomomenter. - Gradering av elv. 2. Forebyggende sikkerhet: - Utstyr - med vekt på sikkerhets- og redningsutstyr - Padleferdighet, dagsform og vanskelighetsgrad. - Synfaring og sikring. - Gruppedynamikk og organisering. - Lederskap og beslutninger - Kommunikasjon - Førstehjelp. Repetisjon hypotermi, drukning og hjerte-lungeredning. 3. Egenredning: - Svømming i elv. - Svømming i valser. - Oppførsel i kritiske situasjoner. 4. Redning av andre - redningsoperasjoner: - Bruk av line, linekasting - Tauing - Redning av padler (bevisst og bevisstløs), pinning, fotfanging, underspyling, live bait. - Redning av utstyr. Sikkerhet og HMS. Veileders rolle og ansvar på dette temaet. Aktuelle momenter: 1. Mål for tiltak rettet mot sikkerhet under gjennomføring av padleaktivitet 2. Organisering av aktiviteten 3. Kartlegging av risiko (risikoanalyse) 4. Gjennomgang av tiltak for å fremme sikker padling, samt håndtering av uforutsette hendelser under padleaktivitet 5. Kvalitetssikring av HMS-rutiner Del 2 avholdes med tanke på at hver enkelt deltaker skal få en forståelse av hvilke sikkerhetsmessige krav som stilles til instruering og veiledning i elvekajakk, gjennomføre dette på en sikker måte, samt bli i stand til å iverksette redning ved behov. Del 3 Veiledning i praksis (tredje helg). Del 3 organiseres som en helgetur over tre dager. Padlingen vil foregå i elv grad 3-4. Det tas utgangspunkt i den enkeltes kapasiteter og ferdigheter knyttet til temaene under del 1 og 2. Målet med Del 3 er at deltakerne får veiledet gruppa under krevende forhold. Situasjonsbestemt læring vektlegges. Følgende momenter inngår i læringsprosessen: - Planlegging: hvor går turen, risiko, utstyr etc. -
Deltakerne skal kunne lede relativt enkle redningsoperasjoner. Alle deltakerne skal få sjansen til å lede en slik operasjon i elv i løpet av kurset. Del 3 bør avholdes med tanke på at deltakerne skal avholde Sikkerhetskurs selv en gang. |
Krav til deltakelse |
|
Varighet |
Del 1 skal ligge på et sted mellom 15 - 20 timer. |
Organisering |
Veilederkurset avholdes normalt over tre bolker, som legges til helger. Den siste helgen er det behov for tre dager. |
Evaluering |
Fem evalueringskategorier: · Hjemmeeksamen, et mindre skriftlig arbeide på et tema av relasjon til elvepadling. · Refleksjonsnotat på egenprosess igjennom kurset. · Egenferdighet. Vurderes gjennom kurset. · Veiledning minst en dag må settes av til dette. · Instruksjon. Eksamen siste dagen. En dag bør settes av til trening på dette. Alle evalueringskategoriene må bestås. |
Kurs- arrangør |
Norges Padleforbund |
Kurslærer |
Veiledere i Norges Padleforbund. Aktuelle veiledere godkjennes som skal holde denne typen kurs av Teknisk Komite Elv. |
Økonomi |
- |
Kommentar |
- |