Veilederkurs Hav
Veilederkurs hav
Hovedmål |
Deltakeren lærer å planlegge og å lede krevende padlekurs og turer. Deltageren skal ha et bevisst forhold til ulike forhold som påvirker risikovurderinger og beslutninger. Etter endt kurs er deltakeren kjent med veiledning slik det generelt blir definert i norsk friluftsliv. |
Innhold |
Kurset er lagt opp som tre deler, fordelt på tre helgeturer. Den siste delen går over tre dager. Situasjonsbestemt læring, samt deltakernes evne til å vise initiativ vektlegges. Del 1 Grunnleggende veiledning (første helg) Målet med første helg er blant annet å gjennomgå hvilke krav som stilles til veiledning innen havpadling (arbeidskravsanalyse), dels kartlegge hvilke kapasiteter den enkelte deltaker besitter i forhold til dette (kapasitetsanalyse). Veilederrollen. Veilederen forventes å være ressursperson som fremmer havpadling. I dette ligger å yte bidrag rettet mot rekruttering, aktivitet og sikkerhet innen padlemiljøet, samt utvise ansvarlighet under padleaktivitet. En Veileder må også være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere kurs i kursstigen til NPF for havpadling. Friluftsliv. Padling som friluftsliv og idrett. Hva kjennetegner padling som friluftslivsaktivitet? Vektlegging av gode padle- og naturopplevelser. Stjernesystemet. Kartlegging og gradering av ulike momenter og formasjoner på havet. Kursstigen og Våttkort. Kurssystemet og innholdet i læreplanene fra introduksjonskurs til Veilederkurs gjennomgås og diskuteres. NPF – organisasjonen. Tinget, styret, TK og klubbene. Info fra NPF; Web-sidene, generelt om aktivitet rettet mot padling. Generell treningslære (kort og integrert del i det praktiske padleopplegget):
Teknikktreningsmetoder; hel/del-metoden, problemmetoden, instruksjonsmetoden, baning, variasjon. Tilbakemeldingsprosessen. Instruksjons- og veiledningsmetodikk. Forsterkningsprinsippet, aktivitetsprinsippet, individualiseringsprinsippet, samarbeidsprinsippet, motivasjonsprinsippet. Oppdagende Læring Andre helg, praktiskpedagogisk og sikkerhet Helg to organiseres med vekt på praktisk-pedagogisk arbeid og sikkerhet. Deltagerne arrangerer et dagsseminar/ workshop på tilsvarende nivå som aktivitetslederkurs. Pedagogiske momenter fra første helg vektlegges. Tema for sikkerhet helg to og videre i helg tre: 1. Generelt om formasjoner og risiko på hav: 2. Forebyggende sikkerhet: 3. Egenredning: 4. Redning fra båt: 5. Redning fra land: Sikkerhet og HMS. Veileders rolle og ansvar på dette temaet. Aktuelle momenter: 1. Mål for tiltak rettet mot sikkerhet under gjennomføring av padleaktivitet Psykologi. Gjennomgang av psykiske faktorer ved veiledning/ instruksjon av grupper. Helg tre, veiledning og ledelse under utfordrende forhold Del 3 organiseres som en helgetur over tre dager. Padlingen vil foregå i 5 stjerners forhold og farvann. Det tas utgangspunkt i den enkeltes kapasiteter og ferdigheter knyttet til temaene fra de to første helgene. Følgende momenter vektlegges - Planlegging: hvor går turen, risiko, utstyr etc. |
Krav til deltakelse |
Deltagerne må mestre kompetansemål og ferdigheter fra videregående kurs, og må være komfortable i, og kunne ferdes med overskudd av kapasitet i 4* farvann og forhold før man starter på veilederkurs. Første helg gjøres en avsjekk om hvorvidt deltagernes ferdigheter er tilfredstillende. Kurset går på 4* - 5 * farvann og forhold. Deler av kurset går i kaldt vær og i mørke. For å delta på dette kurset må du være medlem av en klubb tilsluttet Norges Padleforbund. |
Varighet |
Del 1: 16 timer (en helg). |
Organisering |
I forbindelse med implementeringen av Trenerløypa i Våttkortstigen er det fra 2017 innført krav til dokumentert praksis for deltakerne etter siste kurshelg på veilederkurs. Deltakerne må fylle praksis med 90 timer. Eksempel på praksis kan være å avholde kurs, lede turer eller avholde treninger. Mer informasjon om gjennomføring av praksis kommer på kurset. |
Evaluering |
Veileder foretar løpende oppfølging og evaluering av deltakeren under kurset. Hver del avsluttes med en individuell evaluering, samt en sluttevaluering etter del 3. Hovedpunktene er skriftlige. |
Kursarrangør |
Norges Padleforbund (NPF). |
Kurslærer |
Veiledere i Norges Padleforbund. |
Økonomi |
- |
Kommentar |
Det er viktig å merke seg at kurset skal gi deltakeren en forståelse av veiledning under krevende forhold. Det betyr at det er en progresjon mot dette i kurset. |
LITTERATUR til kurset
Effective leadership in adventure programming: Priest and Gass
- E-læring: Kurs: Trener 3 Hav - Webinar (nif.no)
HMS- arbeidsdokument, Padleforbundet
Vattkortstigen, Padleforbundet
Anbefalt:
Coaching handbook: British Canoe Union