Nødprosedyrene
Nødprosedyrene forteller oss hva vi skal gjøre når det har oppstått en nødsituasjon, og er vår oppskrift for å iverksette tiltak som reduserer de potensielle skadene. En nødsituasjon er en situasjon hvor noen eller noe er skadet, eller har kommet i stor fare for å bli skadet, enten over eller under overflaten.
Her er et eksempel på skadereduserende tiltak i ulike nødsituasjoner:
- Ved alvorlig avvik/uønskede hendelser skal leder av aktivitet:
-
- Stanse aktiviteten
- Sikre skadestedet - dvs sikre seg selv og resten av gruppa
- Yte nødvendig assistanse
- Umiddelbart be om assistanse fra nødetater (113) dersom situasjonen tilsier det.
- Ivareta skadestedsledelse til nødetater ankommer
- For øvrig forholde seg til beredskapsplan og bistå nødetater etter beste evne
-
De skadereduserende tiltakene kalles prosedyrer fordi de er satt i et helhetlig system (HMS-planen) og utføres etter en planlagt metode og rekkefølge. Ved at vi trener på disse prosedyrene jevnlig, øker muligheten for at vi reduserer de potensielle skadene ved en reell ulykke.