Utdanningsstigen og ungdomspadling
Metode
Utdanningsstigen er bygd opp rundt de pedagogiske prinsippene oppdagende læring og at deltakeren skal lære å tenke selv over beslutninger man gjør i padlingen, både på vannet og på land.
Metode, hvordan man oppnår å følge disse prinsippene, gir en fleksibilitet i forhold til tilnærmingen.
Metodene ligger i idrettsfaglig litteratur og det gis opplæring i dette fra og med Aktivitetslederkurset. Kursleder er således kompetent til å gjøre metodevalg som best fører til ønsket mål. Dette gir god fleksibilitet rundt i de lokale miljøene til å nå de ulike målene padlerne har.
Når man henvender seg til barn og unge stilles det krav til valg av metode. Mennesker i denne aldersgruppen har en annen måte å tilnærme seg padling og idrett på – og det er ikke alltid opplagt hvilken metode som egner seg best.
I mange tilfeller er høy grad av metodisk fleksibilitet og variasjon nødvendig for å skape motivasjon, miljø og fortsatt deltakelse i klubb blant barn og unge.
Kursene og aktiviteten tar høyde for dette. Samtidig gis det opplæring i tematikken på Etterutdanning Ledelse UNG for voksne Aktivitetsledere som ønsker å undervise barn og unge.